Google timmert hard aan de weg om van Youtube meer te maken dan een populaire kostenpost. Eerder zijn al advertenties ingevoerd, nu komt daar een betaalkanaal bij. Gebruikers in de VS krijgen daarnaast toegang tot filmmateriaal van onder meer Sony, CBS en MGM.
"Onze eerste prioriteit voor inkomsten zit aan de advertentiekant", meldt Google-baas Eric Schmidt. "We verwachten na verloop van tijd microbetalingen en andere abonnementsvormen in te voeren. Daarover komen letterlijk heel binnenkort meer mededelingen."
Met de tactiekwisseling gaat Google een nieuwe poging doen om geld te verdienen aan Youtube. De dienst is extreem populair, maar ook uitermate kostbaar om draaiende te houden. Google is daarom al maanden aan het werk om een financieel zinnige formule voor het delen van video te bedenken.
Grote studio’s
Voor inwoners van de Verenigde Staten heeft Google meer nieuws. Daar tekent het een deal om complete films van Sony te laten zien, en wordt een aparte sectie aan de site toegevoegd om professionele content te tonen.
Google heeft een stormachtige relatie met productiebedrijven, maar daar komt nu verandering in. Schmidt: "We boeken goede vooruitgang bij kleine, middelgrote en zelfs de grote studio’s."
Naast Sony Pictures heeft Google deals gesloten met CBS, Metro-Goldwyn-Mayer, Lionsgate, Starz en de BBC. Ze krijgen zo beschikking over "duizenden" tv-series en honderden films. Ook het materiaal in deze deals wordt alleen aangeboden aan inwoners van de VS.