Zelfs Lady Gaga haalt met Poker Face amper inkomsten uit muziekstreaming. De hierin gespecialiseerde website Spotify is aan een opmars bezig, maar levert artiesten erg weinig geld op.
Streamen: het is goedkoop en het is legaal. De muziekindustrie ziet het zitten, want het zou de piraterij kunnen stoppen. Muziekliefhebbers zijn fan. Zij hoeven geen bestanden te downloaden en kunnen sneller bij hun favoriete muziek. Alles opgelost? Nee, niet helemaal.
Spotify
Begin deze week reageerde de Britse muziekwereld geprikkeld op de Scandinavische muziekstreamsite Spotify. Er blijkt namelijk erg weinig opbrengst bij de songschrijvers terecht te komen. Voor één miljoen streamings van haar nummer ‘Poker Face’ heeft Lady Gaga amper 167 dollar (123 euro) ontvangen.
Spotify maakt aardig opgang. Zeven miljoen mensen gebruiken intussen de gratis dienst. Advertenties moeten zij voor lief nemen. Driehonderdduizend muziekliefhebbers zijn geabonneerd op de betaalde dienst. Voor elf euro per maand kunnen ze ongestoord luisteren naar het aanbod. Eind dit jaar, als de site in de Verenigde Staten gelanceerd wordt, zullen er 36 miljard songs te beluisteren zijn.
Jammer genoeg niet in ons land, althans niet legaal. Momenteel werkt Spotify in zes Europese landen, waaronder Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Per land is een licentieovereenkomst nodig en die is er hier nog niet.
Situatie in België
Bij ons wordt vooral muziek gestreamd door radiozenders, muziekclubs, de website Vi.be en sites van artiesten. Ook via Last.fm en de muziekspeler van de zoekrobot The Hype Machine komt de fan aardig aan zijn trekken. Op SoundCloud kunnen groepen zelf hun muziek zetten.
"Maar de grote doorbraak van het streamen moet nog komen", zegt Jan Pauly van Poppunt. "Traditioneel kocht men een cd om die te hebben. Men bouwde een vaste collectie uit. Streamen zal meer succes krijgen als het accent verschuift van muziek bezitten naar toegang tot muziek. Met Spotify, dat ook mobiele diensten heeft, kun je altijd en overal toegang krijgen tot muziek."
Mooi visitekaartje
Toch is er evolutie. Bij een van de ferventste organisatoren van streaming, de Ancienne Belgique, is het beleid aan het veranderen. "Vijf jaar geleden begonnen we met uitsluitend Belgische groepen", zegt Peter Deckers van AB-TV. "Velen kregen zo hun eerste kans op een audio- of video-opname. Dat was een mooi visitekaartje om voor te leggen aan boekers, of in het buitenland. Zo hebben we er vierhonderd gedaan."
Sinds vorig jaar gaat de AB internationaal. Er waren livestreamings van concerten van Moby, Calexico en Norah Jones.
Deckers: "Internationale streamings doen we alleen bij uitverkochte concerten. We zien het als een geste voor ons publiek. De regels veranderen. Tot dusver betaalden we een vast bedrag aan Sabam. Nu streamen ingeburgerd geraakt, worden de tarieven bepaald volgens het aantal keren dat een filmpje bekeken wordt, en het aantal unieke gebruikers."
,
Klassiekere kunsttakken maken van streaming gebruik om hun publieksbereik op te trekken. Via de nieuwste generatie digitale projectoren kunnen ze wereldwijd in tal van bioscopen uitzenden.
Filmzalen kunnen zo hun aanbod diversifiëren. The National Theatre verspreidt zijn producties over Groot-Brittannië; een productie van Phaedra met Helen Mirren was bij ons in Kinepolis te zien. Onlangs passeerde daar ook Carmen van de Metropolitan Opera; die werd in 850 zalen in 31 landen uitgezonden.
De kleinere keten Utopolis volgt de trend. Deze maand brengt hij live opera uit de Scala (Milaan) en het Gran Teatro del Liceu (Barcelona). Later in het jaar volgen concerten van het Berliner Philharmoniker en popconcerten, zoals van Florence and the Machine.