3D-technologie duikt op bij steeds meer nieuwe tv-toestellen. Het overmatige enthousiasme rond de nieuwe hype in tv-land is intussen wat gemilderd, maar toch lijkt 3D meer en meer op een blijver. Maar wat houdt dat hele 3D-verhaal zoal in?
Ondanks de enorme marketinginspanningen die de tv-producenten vorig jaar uit de kast haalden, keken de meeste consumenten de kat uit de boom wat 3D betreft. In 2010 waren slechts twee procent van de verkochte televisies wereldwijd 3D-tv’s. De belangrijkste reden was ongetwijfeld de prijs van de 3D-toestellen, maar ook de onhandige, zware en dure brillen konden op weinig bijval rekenen bij tv-liefhebbers.
Daar komt dit jaar verandering in, zoals je verderop in dit dossier zal zien. De fabrikanten benaderen 3D-technologie nu ook op een andere manier: ze positioneren 3D niet langer als de fenomenale 'shift' in onze televisie-ervaring, maar wel als een waardevolle feature op je nieuwe televisie. Net als internetfuncties of opnamemogelijkheden op je tv.
Een belangrijk gevolg is dat 3D nu ook beschikbaar is op televisies in het middensegment van de markt, en niet alleen bij de absolute topmodellen. Wie de recente tests op onze website en in ons magazine doorneemt, merkt onmiddellijk dat je geen arm en been meer hoeft af te staan om een 3D-tv in huis te halen.
De prognoses voor de verkoop van 3D-televisies zien er dan ook gunstig uit voor dit jaar. Een studie van IHS iSuppli ziet de wereldwijde verkoop in 2011 ongeveer vervijfvoudigen ten opzichte van 2010. Als we er ook de cijfers van DisplaySearch bijnemen, dan blijkt dat 3D dit jaar voor ongeveer tien procent van de verkoop zou instaan. En ook in 2012 wordt nog een gevoelige stijging verwacht: de Olympische spelen en het EK voetbal zorgen dan vermoedelijk voor een flinke duw in de rug.