Beeld

Consument verkiest tablets boven TV

De 'traditionele' televisie verliest terrein op tablets, smartphones en andere draagbare apparaten. De alsmaar populairdere cloud- en streamingservices lijken daarbij een grote rol te spelen. Tot die conclusie komt consultancybedrijf Accenture, dat een pannel van tienduizend consumenten over hun mediagebruik en toekomstige aankopen ondervraagde.

,

Gebruiksgemak en mobiliteit boven alles
De traditionele 'televisie-avond' – slikken wat de buis schaft – lijkt meer en meer op iets van gisteren. Consumenten wereldwijd willen hun content op maat afgestemd zien worden, wanneer ze willen en waar ze willen. In de eerste plaats dankzij het internet, maar vandaag de dag maakt ook de cloud dat allemaal een stuk eenvoudiger.

In concrete cijfers uitgedrukt, stelde het onderzoek van Accenture vast dat het aandeel van klassiek tv-gebruik in het totaalpakket daalde van 71 procent naar 48 procent. Het kijkerspubliek is ook heterogener dan ooit en de gewone programmering van de grote kanalen spreekt de consument minder aan.

Mobiliteit is in dat veranderde verwachtingspatroon een kernwoord. Van het pannel had in 2011 53 procent van de deelnemers een smartphone, een stevige stijging tegenover de 28 procent in 2010. Ook gaf 56 procent van de respondenten toe zijn mediagedrag aangepast te hebben dankzij cloud- en streamingdiensten.

,

Integratie is troef
Als dan toch beslist wordt om een HDTV te kopen, blijkt de prijs voor meer dan de helft van de respondenten de meest doorslaggevende factor te zijn. Slechts 22 procent zou 3D op prijs stellen en één op de vier zou extra online- en netwerkmogelijkheden wensen, zoals YouTube-integratie, DLNA-compatibileit of UPnP-ondersteuning.

"Het concept van de TV als scherm-in-huis is niet meer van deze mobiele tijd", oordeelt Mitch Cline, global managing director bij Accenture's Electronics en High Tech Group. "De consument wil altijd en overal verbonden zijn (…) Hij gebruikt daarvoor meer en meer elektronische apparaten die hem het amusement bieden dat vroeger alleen via de TV beschikbaar was".

Cline stelt echter ook dat de vraag naar TV's niet zal instorten. Volgens het onderzoek gaat het zwaartepunt echter wel naar mobiele en draagbare media-apparaten verschuiven.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.