Apple zegt dat het tijdens het afgelopen lanceerweekend meer dan 300.000 iPads heeft verkocht. Dat is 30.000 stuks meer dan bij de lancering van de iPhone in 2007. In het cijfer zijn ook de voorbestellingen opgenomen.
Er is tot nu toe geen tekort aan iPads gesignaleerd. Beursmakelaar Piper Jaffray heeft enkele van zijn jeugdige analisten op pad gestuurd om een vijftal winkels te volgen waar de iPad werd verkocht. Er was meer volk dan de beursmakelaar had verwacht, maar wie een iPad wilde kopen, ondervond nergens problemen.
Sommigen merken op dat het aanbod groter is dan de vraag, en dat Apple te optimistisch is geweest toen het in de voorverkoopperiode klanten verbood meer dan twee iPads per persoon te bestellen. Apple laat een miljoen van de nieuwe dure hebbedingetjes per maand fabriceren.
Succes wordt bepaald door applicaties
De Apple-supporters zijn in ieder geval overtuigd van de iPad. Anderen zijn teleurgesteld dat de meeste video’s op het web niet te bekijken zijn. Dit komt doordat de iPad de Flash-software van Adobe niet ondersteunt. Ook het gemis aan een ingebouwde camera en het feit dat je niet meer dan één toepassing tegelijk kunt laten draaien worden als spijtig ervaren.
Specialisten zeggen dat uiteindelijk de applicaties die derden voor Apple schrijven het succes zullen bepalen. Tijdens het lanceerweekend zijn al meer dan een miljoen iPad-applicaties gedownload.
Geen kampeerders
Anders dan bij de lancering van de iPhone, werd er deze keer niet voor de deur van de winkels gekampeerd. Al kan dat ook met het reserveringssysteem te maken hebben. Apple verkocht destijds 270.000 iPhones. In het eerste jaar gingen 6,1 miljoen iPhones de deur uit.
De voorspellingen voor de iPad lopen sterk uiteen omdat nog moet blijken wie de echte doelgroep is. Op de technologiebeurs Nasdaq steeg het aandeel Apple gisteren minder snel dan op de beurs zelf.