Geluid

Review: Sony HT-ST3

Sony pocht dat de ST3 de dunste 4.1 soundbar te wereld is. Al tijdens het uitpakken krijgen we niet de indruk dat die claim onterecht is. De soundbar is – excuseer om het zo te stellen – belachelijk dun en licht (900 gram!). Met zijn hoogte van nog geen vier centimeter kan je zo voor zelfs de laagste tv plaatsen zonder dat het scherm bedekt wordt.

Door zijn design oogt de ST3 trouwens nog kleiner dan hij is. De soundbar is immers niet zomaar een lange rechthoek, maar is (langs de zijkant gezien) een vijfhoek – een ontwerpfilosofie die Sony ‘Sense of Quartz’ noemt. Je kijkt dus niet op een platte voorzijde, maar op een ‘punt’. Kortom, als het gaat om het discreet zijn, is het volledig ‘missie geslaagd’.

,

Het zal iedereen die een ST3 aanschaft meteen opvallen: de doos is veel groter dan de soundbar. Er zit natuurlijk een subwoofer bij, want niet verrassend is. Het is gewoon onmogelijk om een mooie, volle klank te produceren uit een dunne staaf – zelfs met de negen drivers die Sony in het staafje hebben gepropt.

Maar dit is niet een typische subwoofer zoals je bijna altijd een soundbar ziet vergezellen. In tegenstelling tot de norm is niet de soundbar het centrum van het systeem, maar wel de sub. Het is de subwoofer waar je alle bronnen moet aansluiten en waar alle bedieningsknoppen te vinden zijn. Ongewoon is dat.

Dit is niet onbelangrijk, want je kan deze sub dus niet zo maar overal neerpoten. Je moet op z’n minst een HDMI-kabel naar de tv kunnen leggen. Bovendien verbind je de soundbar met de sub via een dunne lintkabelwaar alle audio en stroom doorgaan. Het enige stopcontact dat je nodig hebt, wordt dus door de sub ingepalmd.

Het voordeel aan deze aanpak is dat je de soundbar heel discreet kan plaatsen op een meubel of zelfs op de muur kan hangen zonder veel kabelgedoe. Een linkkabeltje is immers heel wat gemakkelijker weg te werken dan een dikke HDMI-snoer.

De keerzijde is dat de vrij grote sub waarschijnlijk vrij zichtbaar gaat zijn in je woonkamer. Zo heeft Sony het apparaat ook helemaal uitgekiend, want op de relatief gestileerde behuizing van de sub vind je een display (discreet weggewerkt achter een grille). Qua vorm en grootte is de sub te vergelijken met een potige AV-receiver of hifi-component.

,

De ST3 bedien je via een kleine, staafvormige afstandsbediening die helemaal past bij de huidige Sony-remotes. Toevallig hadden we op hetzelfde als deze soundbar twee hifi-componenten van het merk binnen, en die hadden quasi identiek gevormde remotes meegeleverd.

De kleine afmetingen maken de remote – ongeveer vergelijkbaar met een reepje snoep – wel een geschikte kandidaat om tussen de kussen van de zetels te verdwijnen, maar is los daarvan heel comfortabel in gebruik. Maar aangezien de ST3 via HDMI aan de tv hangt, ga je wellicht het volume toch gewoon via de afstandsbediening van de televisie regelen.

De eigen remote biedt ook toegang tot drie verschillende voice-modi, waarbij je de stemfrequenties kan accentueren, wat mischien ’s avonds handig kan zijn. Belangrijker is dat je kan wisselen tussen verschillende weergavemodi, zoals ‘movie’ en ‘music’. 

,

Omdat de ST3 via HDMI-ARC verbonden is met de tv of rechtstreeks met een bron via een HDMI-poort achteraan de sub, aanvaardt de Sony ook surroundformaten. Dolby Digital+, Dolby TrueHD en DTS HD zitten mee in het rijtje ondersteunde formaten, het upmixen van stereo naar meerkanaals via Dolby Prologic II is geen optie – maar dat laatste is ook niet zo relevant voor deze opstelling. Het is nogal wiedes dat de HT-ST3 een 5.1- of 7.1-soundtrack zal downmixen, aangezien het enkel 4.1-geluid kan leveren.

Met onze DTS-speakercheck kan je vrij goed bepalen hoe goed een HT-set is in het positioneren van de verschillende kanalen. Uiteraard moet je wel rekening houden met wat de fabrikant zegt dat het apparaat kan . De ST3 is een 4.1-oplossing en dus zal het uiteraard niet er in slagen om bijvoorbeeld een andere invulling te geven aan pakweg een right wide- of right side-speaker. Tijdens de Dredd-test horen we duidelijk een verschil tussen links, center en rechts, en verder geen uitgesproken surroundgevoel. Het is ongeveer wat we verwachten van een soundbar van deze type, al mocht de stereoscheiding toch wel wat beter.

We laten een aantal filmfragmenten het revue passeren, onder meer van Sherlock Holmes: Game of Shadows, G.I. Joe: The Rise of the Cobra, Amelie Poulain en Harry Potter And The Deathly Hallows Part 2.

Qua muziek komen de dansscène van Singing in the Rain, Gnarls Barkley, Norah Jones, Daft Punk en Moriarty aan bod. Muziek streamen doen we trouwens vanaf een Samsung Galaxy Note 3, omdat dit deze phablet Bluetooth aptX ondersteunt en de ST3 volgens de specificaties dat ook kan. 

Het koppelen van een (moderne en duurdere) smartphone is in elk geval kinderspel, want de HT-ST3 bevat een NFC-chip. De Note 3 moest ik gewoon even tegen de sub houden en verbinding was gelegd.

Puur voor muziek is de HT-ST3 minder geschikt. Ga je voor de modus ‘standaard’, dan is de weergave heel neutraal en vlak, wat bijvoorbeeld Daft Punk weinig opwindend weergaf. Movie is voor dit genre iets beter, omdat de bassen beter presenteren, al klinkt het geheel wel relatief dof. De muziekmodus is wellicht de beste keuze – logisch – al blijft het ook daar nog vlak en met weinig lucht in de presentatie. Maar bij de soundtrack van Amelie mis je toch wat van de fijne details.

Films zijn duidelijk meer het terrein van deze soundbar. De dubbele bas – dubbel, want dat trilt minder en plaatsing wordt minder problematisch – in de sub komt behoorlijk stevig uit de hoek. Het is niet echt gedetailleerd, maar bij de achtervolging in het bos in Sherlock Holmes raken we wel overtuigd. Een minpunt is dat de ST3-soundbar zelf heel direct presenteert. Het geluid wordt naar voren uitgestraald, waardoor je geen wijds gevoel hebt. Het gedraagt zich meer als een grote frontspeaker – eentje met veel zin voor detail, dat wel. 

,

De ST3 is wat ons betreft een goede keuze als je een audio-oplossing zoekt die beter presteert dan je tv en in de eerste plaats onwaarschijnlijk weinig plaats inneemt. Het wat ongewone concept waarbij de sub ‘leading’ is qua aansluitingen vraagt wat aandacht bij het plaatsen. Je gaat hem alleszins niet ver van de tv en eventuele bronnen zoals een tv-decoder of Blu-rayspeler plaatsen.

Technologisch is de ST3 een ongemeen knappe prestatie van Sony. Je betaalt natuurlijk voor dit design en de technologie die zo’n compacte soundbar mogelijk maakt. Maar toch verwachten we van een soundbar van 799 euro betere muzikale prestaties – zelfs is het baanbrekend op andere vlakken. Voor films is de HT-ST3 beter geschikt, in het bijzonder voor mensen die graag hun actiefilms luid en zeer dichtbij ervaren. 

Jamie Biesemans

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.