Door het verhaal van zijn hoofdpersonage achterwaarts te vertellen – de genaamde Benjamin Button wordt als bejaarde geboren en sterft als een baby – druist David Fincher in tegen zowat alle wetten van het heelal, en ook die van de cinema. Want zelfs in films als Pulp Fiction, Memento en Betrayal wordt er nooit een verhaal achterwaarts verteld: de chronologie is er, maar ze werd vakkundig verhakkeld in de montagecel.
Het zorgt hier voor een film die meer vragen doet oprijzen dan hij inzicht verschaft, omdat de vreemde premisse je vooral aan het denken zet over wat er zich in het hoofd van de nevenpersonages afspeelt, wiens leven wèl in de juiste richting loopt. Onze relaties met mensen krijgen namelijk vorm en betekenis omdat we een tijdje met elkaar meegaan. Maar wat als bij zo iemand die groei in tegenovergestelde richting gebeurt?
Het zijn terechte vragen, die sterregisseur David Fincher (Se7en, The Social Network, The Girl with the Dragon Tattoo) niet uit de weg gaat. En ook Brad Pitt zie je, in de titelrol, op zijn best.
Zaterdag 26 januari op VIER om 20u30