Belgische muziekfans wachten niet langer tot Spotify in België te krijgen is. Spotify is een Zweedse cloudservice die muziek streamt tegen een maandelijkse abonnementsprijs.
Muziekfans nemen gewoon een valse identiteit en geven een fictief adres op om zich in Nederland, Groot-Brittannië of Frankrijk te abonneren op de dienst. De Belgische auteursrechtenmaatschappij Sabam betreurt dat abonnees op die manier betalen aan buitenlandse aanbieders. Ze vraagt dat Spotify ook hier snel beschikbaar wordt gemaakt.
Verdeling van inkomsten
Het principe van Spotify is dat de klant maandelijks een bedrag van 10 euro betaalt en in ruil onbeperkt toegang krijgt tot een oceaan aan muziek. Zonder reclame, zonder risico op spam en volstrekt legaal. Wie daarbij reclame toelaat, hoeft zelfs helemaal niets te betalen.
Zoals de wet dat voorschrijft, zorgt Spotify dat een deel van zijn inkomsten doorbetaald wordt aan de auteurs en de muzikanten. In 2009 was dat 45 miljoen euro. Daarover worden in elk land aparte afspraken gemaakt. De dienst gebruikt daarvoor digital rights management (DRM).
De verdeling gebeurt via een verdeelsleutel, die meestal berekend wordt op basis van de airplay op radiozenders. Daar zit een probleem. Wat Belgische abonnees elders betalen, komt niet ten goede aan de meeste Belgische artiesten waarnaar ze luisteren, omdat die in het buitenland minder op de radio te horen zijn dan in eigen land.
Of Spotify veel ten laste kan worden gelegd, valt te betwijfelen. Wie een contract aangaat met de dienst, verklaart zich akkoord om geen ‘valse informatie’ te geven en geen territoriale afspraken te omzeilen. De zaak heeft een ironische kant, omdat het gaat om klanten die wél graag willen betalen voor het gebruik van muziek, maar dat dus niet kunnen, terwijl de gangbare norm is om helemaal niet te betalen waar dat wél kan.
Waarom niet in België?
Waarom Spotify nog niet op de Belgische markt is, is onduidelijk. Geen enkele betrokken partij kan of wil daar een verklaring voor geven.
Een rondvraag leert dat niemand dwars zal liggen en dat een tariefvoorstel op tafel ligt. De Belgische platenfirma’s zijn bereid om met Spotify in zee te gaan. Serviceproviders als Belgacom en Telenet willen graag praten, zoals ze dat ook met andere streamingdiensten als Last FM en Deezer doen. Sabam staat klaar om een akkoord te sluiten. Minister van Economische Zaken Van Quickenborne ziet geen probleem.
Het probleem lijkt bij Spotify zelf te zitten. De Zweedse dienst heeft één miljoen betalende abonnees en is al aanwezig in Frankrijk, Engeland, Nederland en Spanje, plus Scandinavië. Spotify investeert op dit moment alle energie in de VS, de grootste muziekmarkt ter wereld.
,
Te klein en tweetalig
In België is er al maanden sprake van dat Spotify nog voor de zomer beschikbaar zou zijn, maar dat gaat voorlopig niet door. Dat zou te wijten zijn aan de te kleine markt. België staat qua totale omzet pas op de negende plaats in Europa. Nederland is ruim 30 procent groter en ook Zwitserland en Oostenrijk zijn groter.
Daar komt bij dat de marketing in België tweetalig zou moeten zijn. Volgens sommigen speelt ook mee dat het ons ontbreekt aan één dominante telecomspeler voor de hele Belgische markt.
Spotify gaf geen verder commentaar aan De Standaard. Tot gisteren luidde het antwoord van de woordvoerder eenduidig: "We weten hoe passioneel de Belgische muziekfans zijn, maar we hebben geen onmiddellijke plannen om daar van start te gaan."