Philips kaapt de prijs weg voor de beste 3D-TV van het jaar bij de EISA Awards-verkiezing. We zoomen in op enkele van zijn features.
De 46PFL9706 maakt deel uit van de 9000-serie Smart LED-tv’s. Dit vlaggenschip van Philips heeft de nieuwste innovaties op het vlak van tv-technologie aan boord, waaronder ‘3D Max’. 3D Max-technologie maakt gebruik van actieve brilletjes en is voorbehouden voor de topseries uit het Philips gamma: de 8000 en 9000 serie, en de 21:9 Cinema Platinum-reeks. De andere 3D-tv’s binnen het Philips gamma maken gebruik van ‘Easy 3D’, ofte 3D met passieve brilletjes.
3D Max? De max!
Bij 3D Max gebruikt Philips een hoop spitstechnologie om het beeld extra scherp en helder te krijgen. Omdat het over een Full LED-toestel gaat, kan de sturing van het licht lokaal worden aangepast. De intensiteit van het 3D-effect is regelbaar en 2D-naar-3D-conversie is natuurlijk ook mogelijk.
De Philips 46PFL9706 heeft ook de hoogste ‘Perfect Motion Rate’ binnen het gamma, om precies te zijn 1.200 Hz. De refreshrate zou een luttele 0,5 milliseconden bedragen. Door gebruik te maken van een zogenaamde scanning backlight (de pixel wordt enkel opgelicht wanneer er informatie moet getoond worden) daalt ook de kans op crosstalk. ‘3D Overdrive Tuning’-software moet ervoor zorgen dat eventuele crosstalk nog softwarematig wordt bijgestuurd.
Erg hoog contrast
In een rechtstreekse vergelijking met enkele andere toestellen van de concurrentie, valt op hoe groot het contrast is op de 46PFL9706. Zwart is inktzwart, ook als er erg lichte partijen door het beeld vliegen – denk aan een sterrenhemel. Anderzijds worden ook lichte partijen echt helder weergegeven tegen een zwarte achtergrond. Een van de nieuwe technieken die daarvoor verantwoordelijk is, heeft Philips ‘Bright Pro’ gedoopt.
Een andere innovatie die zijn introductie vindt op de Philips 46PFL9706 is de zogenaamde ‘Moth Eye Filter’. Zoals de naam doet vermoeden gaat het over een folie die op het scherm is aangebracht en invallend licht absorbeert. De gevolgen zijn dubbel: enerzijds wordt de zwartweergave opgetrokken, anderzijds worden de reflecties beperkt.
,
Smart TV nog slimmer
De laatste speerpunt van de Philips 46PFL9706 is Smart TV. Philips introduceerde in 2008 al een heleboel internetgerelateerd mogelijkheden met z’n eigen NetTV. Vandaag introduceert het een geheel nieuwe gebruiksinterface onder de noemer Smart TV. Een van de meest opvallende nieuwigheden is de ‘lerende’ manier waarop apps en andere content zich aanbieden. Afhankelijk van de gebruikersgewoontes komen andere apps te voorschijn op het beginscherm. Het is maar één manier waarop Philips wil werken aan een verhoogde gebruiksvriendelijkheid voor internettoepassingen op tv.
Een ander voorbeeld is de functie ‘Smart TV Payments’. Die moet ervoor zorgen dat je slechts één keer je kredietkaartgegevens moet ingeven, waarna je makkelijker films kan bestellen in een VOD-dienst (video-on-demand). De bediening van Smart TV-functies kan voortaan ook van op Android- of iOS-smartphone; een iPad-app komt er vanaf oktober 2011. Met ‘Simply Share’-technologie kan je ook content die op je smartphone, iOS-apparaat, pc of NAS staat op een erg intuïtieve manier tonen op je tv.
Om het aantal beschikbare en relevante apps op te drijven, werd het Philips Net TV Partner Portal in het leven geroepen. Dat moet er voor zorgen dat ook kleine bedrijven snel en makkelijk apps kunnen ontwikkelen voor Smart TV.
Deze en meer innovaties vind je dus in de Philips 46PFL9706, een toestel dat nu reeds beschikbaar is in de winkel.