Zo’n zeven jaar geleden introduceerde Tesla hun Model S, een volledig elektrische sportsedan. Dit was het startschot van Musks belofte om drie verschillende elektrische auto´s te gaan produceren, die bovendien steeds goedkoper zouden worden. Met de introductie van de Model X en de aankomende Model 3 is dit eerste meesterplan bijna afgerond en is het, naar eigen zeggen, tijd voor Master Plan Part Deux.
Dit tweede plan is, met de aankondiging van een Tesla vrachtwagen en Tesla bus, misschien niet zo sexy als de eerste, maar wel belangrijk voor het merk. Met deze nieuwe vervoersmiddelen wil Musk namelijk de productie van de Teslafabrieken verhogen om daarmee de kosten van het maken van auto’s te drukken. Daarnaast is het natuurlijk het doel om transport voor personen én goederen goedkoper te maken. Zo zal de bus zelfrijdend moeten worden en ontbreekt het gangpad om meer mensen te kunnen vervoeren. Ook zal er geen gebruik worden gemaakt van bushaltes, maar wordt je naar je eindbestemming gebracht – nadat de andere passagiers zijn afgezet uiteraard.
Auto’s delen
Elon Musk heeft ook alvast een plan klaarliggen voor als de zelfrijdende auto’s volledig ontwikkeld en geïntegreerd zijn. Je kunt dan namelijk ook geld gaan verdienen als je een Tesla hebt, zonder de auto in te stappen. Als eigenaar kun je je Tesla volledig autonoom kunnen laten rijden voor een car-share dienst. Zo kunnen andere mensen (tegen betaling) gebruik maken van jouw auto terwijl jij niet eens in de buurt bent. Een soort Über 2.0.
,
,
Zonnepanelen
Eerder dit jaar kwam Musk bovendien met het plan om het verlies lijdende bedrijf SolarCity, fabrikant van zonnepanelen, over te nemen. Investeerders zagen dit uiteraard niet zitten, maar in zijn blogpost wordt dit voorstel nogmaals verdedigd. Elon legt uit dat het voor Tesla belangrijk is om controle te hebben over de manieren waarop de elektriciteit aan de auto wordt geleverd. Het plan is om Tesla’s in de toekomst ook te kunnen leveren met zonnepanelen een een los accusysteem te kunnen leveren. En de makkelijkste manier om dat goed te implementeren is natuurlijk door de technologie zelf in huis te halen.
Op wat voor termijn Tesla’s tweede master plan uitgevoerd zal worden wordt niet verteld, maar het klinkt voorlopig nog als toekomstmuziek. Zelf rijdende auto’s worden tenslotte nog bijna niet gebruikt en een bus of vrachtwagen die meer dan 500 km kan rijden op één accu klinkt ook vrij optimistisch. Maar het zijn mooie vooruitzichten!