Blu-ray-films hebben in de eerste negen maanden van dit jaar een flinke voorsprong genomen op concurrent HD DVD. In België is de verhouding vier op één in het voordeel van Sony’s stokpaardje. In Amerika verkoopt Blu-ray inmiddels bijna tweemaal zo goed als HD DVD.
Uit recente cijfers van Gfk Intromart Benelux blijkt dat in de eerste negen maanden van 2007 15.800 Blu-ray-films zijn verkocht in Belgische winkels. De 3.200 HD DVD-titels die in dezelfde periode zijn verkocht, steken daar schril bij af.
Het Amerikaanse Home Media Research, de onderzoeksafdeling van Home Media Magazine, rapporteerde dinsdag dat HD DVD ook in de Verenigde Staten klop krijgt van het Blu-ray-kamp. HD DVD, dat steun krijgt van Toshiba en Microsoft, wist tussen nieuwsjaardag en 30 september van dit jaar slechts 1,4 miljoen films te verkopen, terwijl 2,6 miljoen Blu-ray-schijven in Amerikaanse winkels zijn verkocht. Amerika is een van de weinige landen waar HD DVD in het verleden beter presteerde dan Sony’s tegenhanger.
PlayStation 3
De nieuwe cijfers zijn bemoedigend voor de Blu-ray Disc Association, waarin ongeveer honderdvijftig bedrijven (onder meer Apple, Disney en Dell) onder de vlag van Sony bijeenkomen. Gerry Kaufhold, analist voor In-stat, denkt dat HD DVD een comeback kan maken door in het laatste kwartaal van dit jaar succesvolle titels uit te brengen. De HD DVD Promotions Group bevestigde onlangs zijn vermoedens door bekend te maken dat actiefilm Transformers in zijn eerste week 190.000 keer op HD DVD-formaat werd verkocht. Daarmee breekt de titel alle HD DVD-verkooprecords.
Sinds beide formaten in het voorjaar van 2006 op de markt kwamen, zijn in totaal 4,98 miljoen hogedefinitieschijven verkocht, meldt Home Media Research. Daarvan behoren 3,01 miljoen aan Blu-ray toe en hebben 1,97 miljoen stuks het HD DVD-label.
Een van de voornaamste redenen voor de populariteit van Blu-ray is de lezer in Sony’s PlayStation 3. Daardoor kunnen gamers spelen én Blu-ray-films bekijken. “Begin 2008 zal de rook zijn opgetrokken”, denkt Kaufhold. “Tot die tijd is het net alsof je naar een zeilrace kijkt.”
Met een bijdrage van ZDNet.com