Technologiebeurs IFA in Berlijn slaat blauw uit van Blu-ray. Alle nieuwe spelers en toepassingen laten Toshiba’s HD DVD wat eenzaam in een hoekje staan. Zit de kracht gewoon in de aantallen?
Geen grote stand
De stand van de Blu-ray Disc Association is bescheiden vergeleken met het visuele geweld dat sommige producenten op de Internationale Funkausstellung (IFA) in Berlijn loslaten. Samsung heeft een hal zo groot als een vliegtuighangar ingericht, als de ingewanden van een ruimteschip met een dozijn HD-bioscoopjes en honderden reusachtige breedbeeldschermen. Op het kleine ronde paviljoen van de Blu-ray Disc Association staan alleen de nieuwe Blu-ray-spelers van onder meer Philips en JVC en kunnen geïnteresseerde bezoekers zien welke schijfformaten er beschikbaar zijn voor de opvolger van de dvd.
“We hebben geen grote stand nodig. We hebben twaalf producten op andermans terrein staan”, zegt Frank Simonis, de voorzitter van het Europese gedeelte van de Blu-ray Disc Association. De Nederlander, die zijn baan als hoofd communicatie bij Philips combineert met het voorzitterschap van de vereniging, is bijzonder positief over het verloop van de strijd om high definition-beeld (HD). Hij durft zelfs al van een gespeelde wedstrijd te spreken.
De Blu-ray Disc Association, de vlag waar 150 soft- en hardwarebedrijven zich achter hebben geschaard, kan tijdens IFA in ieder geval bemoedigende cijfers presenteren. Laptopfabrikant Acer maakt officieel bekend dat het toe zal treden tot de Blu-ray-groep. Volgens Sony, dat met Blu-ray op de proppen kwam, heeft de blauwe beeldtechniek op de hardwaremarkt in Europa een aandeel van 94 procent weten te veroveren.
Dat beeld is wel enigszins vertekend door de markt voor games. De PlayStation 3, die standaard met Blu-ray wordt geleverd, domineert in dit opzicht de consolemarkt, ten nadele van de aparte HD DVD-add-on van Microsofts Xbox 360. Toch blijkt ook bij de spelcomputers een verschuiving plaats te vinden. Volgens Sony-topman David Walstra, ook vicevoorzitter van de Blu-ray Disc Association, loopt de verkoop van Blu-ray-spelers en andere hardware in Europa nu één op één met grote concurrent HD DVD. Alleen in de Verenigde Staten worden op dit moment nog meer HD DVD-spelers verkocht.
,
Prijsverlaging
Dat betekent niet dat HD DVD zonder slag of stoot overstag gaat. Tijdens IFA maakt de European HD DVD Promotion Group, gesteund door Toshiba en Microsoft, bekend dat het zijn spelers flink in prijs gaat verlagen. De
Daarnaast proberen op IFA twee bedrijven of verzoening winstgevend kan zijn.
Aanbod van speelfilms
Uiteindelijk zal het filmaanbod uitmaken welk formaat de slag wint. Wat dat betreft ziet het er niet goed uit voor Toshiba en consorten. Kort voor de beurs kwam
Blu-ray’s overwicht wordt vooral veroorzaakt door het grotere aantal filmstudio’s dat de groep aan zijn kant heeft. Paramount ondersteunde tot voor kort beide formaten, maar stapte onlangs
Simonis vindt dat de strijd om het nieuwe beeldformaat steeds meer op een “schimmenspel” begint te lijken. “Uiteindelijk gaat het erom wat de consument wil”, zegt hij. “En de feiten spreken op dit moment voor zichzelf. Maar zeg nooit nooit.”