Redactie

Radiohead-fans hebben niets over voor nieuw album

De stunt van de Britse band Radiohead, die zijn nieuwe album In Rainbows voor een prijs naar keuze online aanbood, is minder goed verlopen dan gedacht. Het gros van de fans downloadde voor nop. Maar dat betekent nog niet dat het experiment is mislukt.

Webonderzoeker Comscore publiceerde maandag cijfers waaruit blijkt dat 62 procent van de klanten die het album van de Radiohead-website hebben gedownload alleen de verwerkingskosten van hun kredietkaart betaalden. Zeventien procent betaalde een bedrag tussen één dollarcent en vier dollar en een nog kleiner percentage, twaalf procent, betaalde tussen de acht en twaalf dollar voor Radioheads digitale wapenfeit.

De kleinste groep van vier procent kwam het dichtst bij de winkelprijs door tussen de twaalf en twintig dollar op te hoesten. Zes procent betaalde tussen vier en acht dollar.

De muziekwereld gonsde met verwachtingen toen Radiohead aankondigde dat het zijn plaat zonder tussenkomst van een platenmaatschappij te koop zou aanbieden. Na laatste album Hail to the Thief verbrak de groep zijn banden met platenbedrijf EMI en dompelden de Britten zich onder in geheimzinnigheid over hun toekomst. Begin oktober dook het nieuws op dat In Rainbows in eerste instantie exclusief op de website voor een prijs naar keuze te koop was. Daarnaast konden fans een luxe discbox kopen. In deze box zitten een vinyl- en cd-versie van het album en meerdere verzamelaarsobjecten.

“Leerzaam”
Voorheen was Radiohead EMI’s best verkopende groep. Althans dat denkt Chris Castle, een gelouterde platenbons en voormalig manager van A&M Records. Hij schat dat de rockers van elke plaat tussen drie en vier miljoen exemplaren hebben verkocht en dankzij royalty’s en omzet tussen drie en vijf dollar per stuk ontvingen. Na een grove schatting betekent dit tussen de negen en twintig miljoen dollar aan inkomsten per album.

Uit de cijfers van Comscore blijkt dat de gemiddelde prijs die fans voor de nieuwe Radiohead-opnamen betaalden op 2,26 dollar uitkomt. Vergeleken met de schatting van Castle is dat geen dramatische terugloop van inkomsten. De promotor voegt daar wel aan toe dat Radiohead een fenomeen op muziekgebied is met een gigantische fanschare en dus moeilijk kan worden gezien als testmodel voor de hele industrie.

“Ik mag het dan niet eens zijn met wat ze doen, maar ik denk dat mensen moeten respecteren wat de artiest wil”, zegt Castle. “Als zij hun muziek willen weggeven, laat ze dan.” Hij voegt daaraan toe dat het experiment leerzaam kan zijn voor elke bestuurskamer in de platenindustrie. “Ik denk dat als we dit lang geleden hadden geprobeerd, we nu allemaal beter af zouden zijn.”

Op dezelfde dag dat ComScore zijn cijfers openbaarde, maakte EMI bekend dat het alle voorgaande Radiohead-albums opnieuw uitbrengt in verschillende geluidsformaten. Daarbij zit ook een 167 dollar kostende USB-schijf, waarop ongecomprimeerde WAV-bestanden te vinden zijn.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.