Geruisloos nadert de online muziekwinkel van Amazon.com marktleider iTunes met zijn aanbod van kopieervrije mp3’s. De markt voor legale muziekdownloads lijkt intussen niet erg te groeien.
Het heeft Amazon slechts zes maanden gekost om zich op de tweede plaats achter Apples webwinkel te nestelen. Een hele prestatie, omdat iTunes met zijn muurvaste koppeling aan mediaspeler iPod het bedrijf al jaren een dominante markpositie oplevert.
Amazon.com is de eerste winkel op het web die alleen mp3-bestanden zonder kopieerslot van alle marktbepalende platenlabels – bijnaam de ‘Grote Vier’ – aanbiedt. Zijn catalogus is weliswaar met 4,5 miljoen nummers kleiner dan die van Apple, maar Jobs’ korps biedt alleen twee miljoen liedjes van label EMI zonder DRM; de overige vier miljoen muziekbestanden zijn nog steeds beveiligd.
Alle liedjes bij Amazon kosten 99 dollarcent, wat Apple dwong om zijn DRM-vrije muziek voor diezelfde prijs aan te bieden. De EMI-muziekbestanden kostten in eerste instantie 1,29 dollar, maar nu is ook de hele catalogus bij iTunes zo goedkoop als bij de nieuwe concurrent het geval is.
Weer minder cd’s
Uit cijfers van Nielsen SoundScan blijkt dat dit jaar rond de 239 miljoen digitale nummers zijn gedownload. Vergeleken met de 189 miljoen die tegen dezelfde tijd vorig jaar werden verkocht, is dat geen geweldige stijging. Cd’s deden het opnieuw slechter: 74,3 miljoen verkopen tegenover 89,2 miljoen op hetzelfde meetpunt in 2007.
Zoals vaker het geval is bij de markt van digitale muziek weigeren de betrokken partijen cijfers vrij te geven. Amazon-baas Pete Baltaxe heeft maar één ding te zeggen tegen USA Today: “Wat we veel te horen krijgen is: ‘Bedankt’. Ze waarderen alles wat DRM-vrij en zo begrijpelijk is.”