De volgende documentaire van Gouden Palm-winnaar Michael Moore zal (min of meer) exclusief op het internet verschijnen. Slacker Uprising belooft wederom een ophefmakend werk over de Amerikaanse samenleving te worden.
De documentaire zal vanaf 23 september beschikbaar zijn via Blip.tv. Enkele weken later verschijnt een dvd die via Amazon en Netflix verdeeld wordt. Een vertoning in de bioscoop komt er niet. Daarmee mist Moore misschien aardig wat inkomsten die de productiekosten van twee miljoen dollar hadden kunnen compenseren. Met zijn vorige kaskrakers Sicko en Fahrenheit 9/11 verdiende Moore bij elkaar opgeteld 143 miljoen dollar.
Moores nieuwste film zal echter gratis online te bekijken zijn. Eén zinnetje in de bekendmaking doet wel vermoeden dat de 97 minuten durende film enkel toegankelijk zal zijn voor surfers in Noord-Amerika. De filmmaker verwijst ook expliciet naar het voorbeeld van Radiohead, dat vorig jaar de muziekindustrie op stelten zette door hun nieuwe album In Rainbows aanvankelijk weg te geven op het internet.
Verkiezingen
Slacker Uprising gaat over de tour die Moore in 2004 maakte langs twintig Amerikaanse staten die een cruciale rol speelden in de toenmalige presidentsverkiezingen. Hij probeerde jongeren te mobiliseren om te gaan stemmen – en dan liefst voor de Democraten.
Gegeven dat de nieuwe presidentsverkiezingen in de VS stilaan op gang komen, is het verschijnen van Slacker Uprising goed getimed. De documentaire is ook goede promotie voor het nieuwe boek van Moore, Mike’s Election Guide 2008, dat vorige week verscheen.