"Deze boodschap zal zichzelf vernietigen." Het mythische zinnetje uit Mission: Impossible wordt binnenkort werkelijkheid. Een Antwerps bedrijf brengt dvd’s die zichzelf wissen op de markt.
Een dvd voor 3,99 euro, je moet in België al hard gaan zoeken om er eentje te vinden. Maar een bedrijf uit Ekeren begint net voor Kerstmis met de verkoop van films die zo goedkoop zijn. Enig nadeel: je kunt ze maar 48 uur lang bekijken, want daarna vernietigen de dvd’s zichzelf.
"Het is alsof je een dvd huurt, maar je hoeft hem achteraf niet meer terug te brengen", zegt Marianne Wauters van Games, Movies and More, het bedrijf achter de ’48-dvd’. "Zodra je de dvd voor de eerste keer laat spelen, begint het afbreekproces. Na twee dagen kun je hem niet meer bekijken. Het is niet duurder dan films huren of bekijken via digitale televisie, maar je hebt er meer plezier van."
Nederlandse ondertitels zijn nieuw
Dergelijke dvd’s zijn al te koop in landen als Frankrijk, Duitsland, Italië en IJsland, maar verschijnen nu voor het eerst ook met Nederlandstalige ondertiteling. De 48-dvd moet mensen aanspreken die de praktische rompslomp van huur-dvd’s willen vermijden en de prijs van koop-dvd’s, die ze toch maar één keer bekijken, te hoog vinden. "Je betaalt al snel 19 euro voor een koop-dvd. Dat houdt veel mensen tegen", zegt Marianne Wauters.
De schijfjes zijn gemaakt van plastic. Een speciale chemische stof begint de informatie te vernietigen zodra ze in contact komt met de laserstraal van de dvd-speler. Daarna krijg je alleen nog ‘no disc’ te zien en mag je het onbruikbare schijfje gewoon in de vuilnisbak gooien.
"Het lijkt misschien wat vreemd om een wegwerpproduct op de markt te brengen terwijl de klimaattop in Kopenhagen begint, maar het schijfje en de verpakking zijn honderd procent recycleerbaar", zegt Wauters. "De schijfjes kunnen achteraf zelfs gewoon opnieuw gebrand worden."
De dvd’s zijn beveiligd tegen kopiëren en vanaf 18 december te koop in krantenwinkels, benzinestations en zo meer. "We hebben voorlopig nog maar één verkooppunt, maar we zoeken wel volop naar andere verdelers. We denken echt dat we het gat in de markt hebben gevonden."