Redactie

Duel

Laat ronken, die digicorder, want cultuurkanaal Arte programmeert een van de betere films uit de vroege jaren ’70 op het goddeloze uur van bijna drie uur ’s middags. Misschien werk of slaap je dan nog, maar programmeer hem toch maar tijdig om er je avond mee te vullen: grote klasse!


Dat laatste geldt alleen al gezien het feit dat Spielberg voor deze film eens géén miljoenenbudget op zijn naam kreeg, en dus met weinig middelen grote suspens moest zien te leveren. En dus deed de 25-jarige snaak meer met minder middelen: de tientonnerchauffeur waardoor die arme forens in de hoofdrol van Duel (Dennis Weaver) op de weg wordt geterroriseerd, krijg je bijvoorbeeld geen enkel moment in beeld, omdat het zonder een acteur goedkoper was én de boel nog wat spannender maakte ook. De vileine truc heeft geen aantoonbare motieven, geen geschiedenis, geen gezicht: hij is er gewoon ineens, met het vaste voornemen om hem van de baan te knallen.

Duel is in essentie een negentig minuten aanslepende daad van verkeersagressie, maar de manier waarop het boeltje in beeld werd gebracht katapulteerde deze tv-film tot een bioscoopfilm in Europa én een grote hit in het begin jaren ’80 opkomende vhs-circuit. Kijken dus. Want als je er nog aan moest twijfelen: hiér begon het genie.

Dinsdag 18 oktober op Arte om 14u45

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.