Het Amerikaanse Oakley, maker van sportbenodigdheden zoals zonnebrillen en beschermbrillen, is naar eigen zeggen als sinds 1997 bezig met het experimenteren naar manieren om informatie te projecteren op brillen.
Eén ding is zeker, Oakley staat bekend om zijn eigenzinnige en speciale styling in combinatie met innovatieve technologieën. Een ‘mooi’ voorbeeld hiervan is de Thump, een zonnebril met ingebouwde mp3-speler en een nogal aparte vormgeving.
Oakley’s CEO, Colin Baden, is er heilig van overtuigd dat zij Google’s Project Glass zouden kunnen verslaan met hun kennis van styling. Baden zegt in een interview met Bloomberg namelijk dat: “Mensen zeer kieskeurig worden wanneer ze dingen op hun neus plaatsen.”
In eerste instantie zou Oakley slimme brillen gaan ontwikkelen voor sporters en van daaruit overschakelen naar andere markten.
Natuurlijk is een bril niet bepaald slim te noemen zonder dat er een hele brok aan technologie achter schuilgaat. In hoeverre Oakley aan deze afdeling sleutelt is vooralsnog onbekend. Toch lijkt er alvast een concurrentiestrijd op til in het toekomstige Smart Glasses-segment.