Wie zich de hoogdagen van Doom en Quake herinnert zal ongetwijfeld zijn oren spitsen als de naam John Carmack vernoemd wordt. Alhoewel we van id Software, het bedrijf achter de stamvaders van het FPS genre, niet veel meer horen, blijft Carmack's naam respect afdwingen in de game-industrie als een van de autoriteiten op het gebied van 3D game programming.
Tijdens zijn jaarlijkse keynote op Quakecon liet John Carmack zich uit over de nieuwste generatie gameconsoles. Echte benchmarks heeft hij nog niet gedaan, maar de Xbox One en de PS4 zitten elkaar dicht op de hielen volgens Carmack. Bij de vorige generatie consoles prefereerde Carmack de Xbox360, die iets krachtiger was en een betere ontwikkelomgeving had. Sony heeft echter veel vooruitgang gemaakt op dat vlak.
Carmack was iets minder diplomatisch toen hij het over de Kinect had. Al ziet hij het potentieel wel is de Kinect volgens hem 'een fundamenteel povere interface'. Latency (de tijd die verloren gaat tussen het opmeten van het gebaar en het uiteindelijke commando in de game engine) en framerate zijn volgens hem nog steeds problematisch. Hij vergeleek de Kinect met de eenknopsmuis van Apple. 'Iedereen die met een muis werkt weet dat meer knoppen nuttig zijn. Kinect is zoiets als een muis zonder knoppen met heel wat vertraging erop.' Die opmerking kwam hem te staan op een een mix van applaus en boegeroep, al lijkt het duidelijk dat de vergelijking met de nodige humor moest gezien worden.
Hoor het uit de mond van de meester zelf op deze YouTube video, het interessante deel begint omstreeks 23:30. Bekijk zeker ook deel 2 tot en met 7 als je een keer volledig wil ondergedompeld worden in de laatste nieuwe game-programming trends.