Denon lanceert binnenkort HEOS, een multiroomsysteem dat graag consumenten weglokt van Sonos. Op een dealerevent in Malaga kregen we een kans om het systeem even te bekijken.
Er was bijzonder veel interesse voor HEOS op het event, zowel van dealers als van de aanwezige pers. Toch is Denon zeker niet de eerste die graag een stuk van de lucratieve multiroom-taart wil buitmaken. Zie de recente introductie van multiroomoplossingen bij Samsung, Panasonic, B&O en anderen. Die plotse aangroei in dergelijke systemen is uiteraard geen toeval. In een audiomarkt die er maar somber uitziet, zijn net streaming speakers die je in meerdere kamers kan gebruiken een lichtpunt. De multiroommarkt kende het afgelopen jaar zelfs een ongelooflijke groei van 85 procent!
In tegenstelling tot veel concurrenten, etaleert Denon meteen heel uitgebreide plannen om een volledige oplossing uit te rollen. In een eerste fase worden er drie standalone speakers gelanceerd. Niet als directe tegenhangers van de Play:1, Play:3 en Play:5 van Sonos. De typenummers geven het weg: de HEOS 3 (299 euro) en HEOS 5 (499 euro) zijn tegenhangers van de Play:3 en Play:5, terwijl de 599-euro kostende HEOS 7 een niveau hoger wil spelen. Een beetje zoals de Pulse-speaker van Bluesound, die andere uitdager van Sonos.
Op iets langere termijn krijgen de HEOS-speakers het gezelschap van een HEOS Amp (een 2 x 100 watt klasse D-versterker met subwoofer-uitgang) en de HEOS Link (een streamer met analoge, optische en coaxiale uitgang). De Link is bedoeld om versterkers en receivers streamingmogelijkheden te geven. Als je over een bepaalde oudere Denon-receiver of-versterker beschikt, kan je zelfs via de HEOS-app het volume regelen van de versterker en bronnen selecteren.
Wie met Sonos wil concurreren moet er voor zorgen dat zijn toestellen minstens even goed zijn. Een belangrijk element in het voordeel van Sonos is de brede ondersteuning van muziekdiensten en -bronnen. Maar op dat vlak heeft Denon schijnbaar weinig te vrezen. Zoals je op bovenstaande slide kan zien, heeft of krijgt HEOS een even brede lijst van streamingdiensten. Overigens gebruiken de HEOS-apparaten Spotify Connect, niet een ingebouwde Spotify-cliënt. Je krijgt dus de volledige Spotify-ervaring via de app van Spotify zelf.
,
Minstens even belangrijk is de gebruiksvriendelijkheid, zowel bij het installeren als bij het dagelijkse gebruik. We kregen demonstraties met nog niet-finale versies van de HEOS-app, en dat was bij momenten ook merkbaar. Wat we wel zagen, was dat Denon veel energie heeft gestoken om de app – en dus de bediening – zo eenvoudig mogelijk te maken.
Het toevoegen van een nieuwe HEOS-speaker aan je systeem verloopt heel bijzonder. Je installeert de HEOS-app op je tablet of telefoon, verbindt het mobiel toestel met de speaker via een meegeleverde kabel met aan beide zijden een 3,5 mm jack (zoals op een hoofdtelefoon), en een paar seconden later heeft de HEOS-speaker alle netwerkgegevens overgenomen. De HEOS-app stuurt dus de WiFi-gegevens digitaal over de hoofdtelefoonuitgang naar de speaker – bijzonder!
HEOS brengt geen eigen netwerk in de lucht, maar gebruikt het bestaande WiFi-netwerk. Dat kan een voor- en een nadeel zijn, omdat eigen WiFi-netwerken niet altijd heel het huis dekken. Denon countert dat probleem met een extender die voor 99 euro te koop zal zijn en het WiFi-netwerk uitbreidt. Je kunt natuurlijk ook gewoon een netwerkkabel gebruiken.
De HEOS-app ziet er vooral heel sober en to the point uit. Drie icoontjes onderaan brengen je meteen naar de kamerselectie, de bronnenkeuze of de huidige afspeellijsten. Om het configureren gemakkelijker te maken, heeft Denon gekozen voor een algemene HEOS-account per gebruiker die op zijn beurt gekoppeld is aan accounts van streamingdiensten. Een voordeel: bij een nieuwe smartphone of tablet moet je enkel inloggen met je HEOS-account en je bent meteen verbonden met je streamingdiensten. Een nadeel: je kan afspeellijsten maken, maar die worden online bewaard. Valt je internetverbinding weg, dan heb je er geen toegang toe, zelfs al bevat die afspeellijst enkel muziek dat je lokaal hebt staan.
Een ander pluspunt is dat iedereen in het huis een eigen HEOS-account (en dus eigen accounts bij streamingdiensten en afspeellijsten) met dezelfde HEOS-speakers kan gebruiken. Dat voorkomt dat je op de telefoon afspeellijsten ziet verschijnen gevuld met hits van dochterlief. Ook kunnen verschillende mensen elk vanaf hun eigen telefoon liedjes toevoegen aan de huidige afspeellijst – handig voor feestjes.
Over feestjes gesproken: het samenvoegen van alle speakers zodat ze hetzelfde spelen gebeurt door de vingers gespreid op het scherm te plaatsen en de vingers samen te brengen. Je drukt de speakers dus als het ware samen. Klinkt handig, al haperde de niet-finale app vaak op dit punt tijdens de demo’s vaak.
,
We hebben ook heel even kunnen luisteren naar de HEOS-speakers, onder meer in een knappe stand die ingericht was als een volledige woning. Daarbij viel voor ons vooral de mooie kwaliteit van de HEOS 7 op en de sterke prestaties van twee HEOS 5-speakers die in een een stereopaar waren opgesteld.
De HEOS 3 presteerde qua detail heel goed, maar in de demo die wij hoorden ontbrak toch het laag. Al is dat niet verbazend gegeven de beperkte grootte van de speakers. Niettemin kan je duidelijk merken dat Denon veel werk stak in de klankkwaliteit.
We kregen van Denon ook wat te horen over hun strategie voor HEOS. De ambitie is er duidelijk, maar hoe gaan ze het aanpakken? In de Benelux komt HEOS vanaf augustus op de markt. In eerste instantie wordt er gewerkt via dealers, die ook ondersteunend marketingmateriaal krijgen, zoals een mooie display. Direct online verkopen, zoals Sonos, gaat Denon niet doen.
Het merk haalde ook onderzoek aan waaruit blijkt dat veel mensen die een eerste speaker kopen voor een multiroomsysteem binnen 90 dagen een tweede apparaat aanschaffen. Eens dat ze die aankoop hebben gedaan, blijven de meesten binnen dat systeem verder werken.
Om daar op in te spelen, heeft Denon een promotie bedacht: wie binnen 90 dagen een tweede HEOS-speaker aanschaft, krijgt twintig procent korting. Er komen ook proefabonnementen op streamingdiensten.
Het zal alleszins knokken worden, want Denon moet het opnemen tegen een gigant. De multiroommarkt wordt grotendeels beheersd door Sonos en dat bedrijf investeert heel veel in marketing. En er zijn nog concurrenten: Samsung heeft ambitieuze plannen met een eigen systeem dat inhaakt op z’n televisies en surround biedt, terwijl Bluesound ook een mooi ecosysteem heeft uitgebouwd. Het wordt dus uitdagend inderdaad, maar naar ons gevoel neemt Denon wel een goede start. Dat wordt spannend!