YouTube experimenteert deze week met een live-streamingdienst voor het brede publiek. Vier contentpartners verzorgen op gezette tijden een live-uitzending.
Het langverwachte YouTube Live-platform neemt eindelijk concrete vorm aan. Op maandag en dinsdag van deze week zijn er op de kanaalpagina’s van Howcast, Next New Networks (bedrijf achter de YouTube-hit Obama Girl), Rocketboom en Young Hollywood live-uitzendingen te bekijken.
Wordt vervolgd
Na die twee dagen verdwijnt het live-aanbod weer, maar dat dit initiatief navolging krijgt, staat volgens YouTube-productmanager Joshua Spiegel buiten kijf: “Live-video is het volgende hoofdstuk in online video”, vertelt hij aan USA Today.
Hoewel YouTube de grootste online videoaanbieder ter wereld is, staat het nog in zijn kinderschoenen op het gebied van live-streaming. Websites als Ustream en Justin.tv zwaaien er momenteel de scepter.
Maar als het aan medeoprichter Steve Chen lag, was live-video al enkele jaren een van YouTubes stokpaardjes. Begin 2008 kondigde hij aan datzelfde jaar nog een livedienst te lanceren. Verder dan enkele live-uitzendingen van concerten en Indiase cricketwedstrijden kwam het echter niet.
Enkel contentpartners?
Of gewone gebruikers op termijn ook hun eigen uitzendingen mogen verzorgen, is nog afwachten. Het risico dat iemand zijn eigen dood of een andere schokkende daad live het internet opstuurt, is namelijk te groot.