Harman International Industries, de Amerikaanse infotainment-, audio- en automatiseringsgroep, kondigde vandaag aan dat het een overeenkomst voor overname aan is gegaan met Bang & Olufsen Automotive.
Bang & Olufsen audio is te vinden in een breed scala van Audi, Aston Martin, BMW en Mercedes-Benz automodellen. De Denen blijven zelf de consumentenelektronica maken.
Voorwaarden van de overeenkomst zijn onder andere een koopprijs van 145 miljoen euro voor de Bang & Olufsen Automotive-afdeling, licentiebetalingen en overname van de klantenprogramma's en ontwikkeling- en productiemiddelen. De overeenkomst blijft onderworpen aan de gebruikelijke voorwaarden, zoals wettelijke goedkeuringen.
Naast Harman Kardon heeft Harman ook de merken Bowers & Wilkins (Volvo en Maserati), Infinity, JBL (Ferrari, smart en Abarth), Lexicon (Kia en Hyundai in de V.S.), Mark Levinson (Lexus) en Revel. "Bang & Olufsen is een onderscheidend merk dat een aanvulling zal zijn op onze bestaande A-merken", zegt Dinesh C. Paliwal van Harman.
Recentelijk kondigde Bang & Olufsen aan dat haar surround sound-systeem te zien is in de nieuwe Audi R8.