EMI was het eerste schaap over de dam en nu wil ook Universal Music Group zijn muziekcatalogus zonder DRM aanbieden. Het platenlabel experimenteert tot na Kerstmis en passeert iTunes als distributeur.
Vivendi, eigenaar van de grootste platenmaatschappij ter wereld, maakte donderdag bekend dat het een flink gedeelte van de catalogus zonder kopieerslot gaat verkopen. De nummers zullen worden verkocht via grote online muziekwinkels en via de persoonlijke pagina’s van artiesten die via Universal getekend zijn. Onder meer Amazon.com en supermarktreus Wal-Mart zullen de nummers voor 99 dollarcent aanbieden.
Vivendi zegt dat het niet Apples webwinkel iTunes zal gebruiken om DRM-vrije nummers aan te bieden. De twee bedrijven konden het eerder dit jaar niet eens worden over een nieuw langdurig contract. Universal gebruikt de populaire online muziekwinkel alleen nog wanneer het daar reden toe ziet. iTunes is veruit de grootste verkoper van digitale muziek in zijn soort en zorgt ervoor dat verkochte nummers alleen zijn af te spelen op de iPod.
Hoewel Universal geen zaken doet met Apple, zijn de DRM-loze nummers wel af te spelen op de witte mp3-speler en de meeste andere draagbare apparaten. Omgekeerd zijn nummers die zijn aangeschaft bij andere webwinkels niet af te spelen op de iPod.
Analisten zeggen dat het experiment is bedoeld om Apple op stang te jagen, maar Universal-woordvoerder Peter LoFrumento geeft een heel andere reden aan tegenover een verslaggever van Associated Press. Volgens hem gebruikt het platenlabel iTunes om te kijken wat beter verkoopt: DRM-vrije muziek bij andere winkels of muziek met kopieerslot via Apple. Naar verwachting duurt het experiment tot begin 2008.