De wilde jaren van de compact disc zijn voorbij. Philips viert vandaag de vijfentwintigste verjaardag van het zilveren schijfje en zegt dat de stapel in die periode verkochte cd’s zesmaal de aarde kan omcirkelen.
In een fabriek vlak bij het Duitse Hannover rolde in 1982 de eerste cd van de band. Er zou oorspronkelijk een uur muziek passen op het nieuwe audioproduct, maar de speeltijd werd uitgebreid naar 74 minuten, zodat de 9e symfonie van Beethoven er op paste. Nederlander Piet Kramer, die lid was van de optische groep die het schijfje hielp ontwikkelen, zegt dat Philips tijdens de ontwerpfase met een andere grote speler samenwerkte: “Toen Philips met Sony ging samenwerken om de cd te ontwikkelen, was ons eerste doel de wereld te winnen voor de cd. Aan het eind van de zeventiger en het begin van de tachtiger jaren hadden we niet kunnen denken dat ook de computer- en entertainmentindustrie zouden kiezen voor de digitale cd als medium voor het opslaan van een steeds groter wordende hoeveelheid data voor computerprogramma’s en films.”
Dire Straits was in 1985 de eerste band die erin slaagde om meer dan een miljoen cd’s te verkopen aan zijn fans na een speciale campagne. Op basis van het originele ontwerp werd later een hele reeks varianten verkrijgbaar, waaronder de cd-r, dvd en pas nog Blu-ray. Philips schat dat het in vijfentwintig jaar tijd tweehonderd miljard cd’s heeft verkocht.