Redactie

Ouderwetse kijkbuis krijgt concurrentie van Joost

Online televisiedienst Joost wil naast vooraf opgenomen, ‘on demand’ televisie live-uitzendingen in haar digitale programmering opnemen. Wat er precies te zien zal zijn, wil Joost nog niet zeggen, maar een begin wordt gemaakt met één dag oud Amerikaans honkbal.

In een interview met Paidcontent.co.uk bevestigt Joost-strateeg Yvette Alberdingkthijm dat in het eerste kwartaal van 2008 live-uitzendingen online komen die later naar keus terug te zien zijn. Alberdingkthijm wil niet ingaan op specifieke programma’s, maar licht wel een tipje van de sluier op over het genre. “We hebben nog wel wat troeven achter de hand”, zegt ze, daarmee doelend op de deal die Joost gisteren sloot met de Major League Baseball. Nu kunnen kijkers wereldwijd buiten Amerika en Japan honkbalwedstrijden van een dag oud bekijken. “En natuurlijk praten we met iedereen die over sportrechten beschikt”, voegt ze daar aan toe.

Naast de deal met de Amerikaanse honkbalbond heeft Joost een overeenkomst gesloten met Turner Broadcasting System (TBS) Europe, een televisienetwerk dat nieuwskanaal CNN International, filmkanaal Turner Classic Movies (TCM) en jeugdzender Adult Swim in het pakket heeft. TBS ging meteen in zee met YouTube van Google. Korte clips van de zenders zullen wekelijks gratis worden uitgezonden.

Joost, van Skype- en Kazaa-vaders Janus Friis en Niklas Zennstrom, werd kortgeleden uit zijn bètadok gelicht en is sinds kort voor het publiek beschikbaar. De online-videomarkt wordt in rap tempo voller, met concurrentie van Babelgum en Babelcove, maar grote televisiezenders als CBS bieden ook hun eigen kanalen aan.

Update 11 oktober 2007 18:00
In het artikel wordt gesproken over de dienst Babelcove. Dit moet Brightcove zijn. De tekst is aangepast.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.