Online muziekwinkel Napster gaat vanaf het tweede kwartaal van dit jaar downloads zonder het impopulaire kopieerslot (DRM) verkopen. Volgens het bedrijf, dat zijn aanbod beschermt met DRM-software van Microsoft, is de tijd er rijp voor. “We voorspelden een jaar geleden al dat er voldoende draagvlak zou komen voor mp3, en we zijn verheugd dat de muziekindustrie het begint te ondersteunen”, aldus directeur Chris Gorog tegen persbureau Reuters. Hij is ervan overtuigd dat de industrie zal opleven door de brede omarming van mp3’s.
Het ene na het andere platenlabel gaat inderdaad overstag. Giganten als EMI, Universal Music Group en Warner Music Group hebben hun eerste schreden gezet richting verkoop van muziek in het onbeveiligde mp3-formaat. Vorige week meldde ook Sony BMG, als laatste van de vier grote platenmaatschappijen, dat het zijn catalogus deels
Napster geniet vooral bekendheid als het uitwisselparadijs van gratis muziek, in de jaren negentig. Een rechtszaak, aangespannen door de muziekindustrie, maakte in 2001 een eind aan de pret. Napster werd een jaar later opgekocht door het mediabedrijf Roxio. De nieuwe eigenaar maakte er een legale muziekwinkel van, met circa 750.000 klanten in de VS, Canada, Japan en Duitsland.