Met een jaarlijkse omzet van twaalf miljard euro in de VS alleen al, beginnen computerspellen meer en meer op echte films te lijken. Acteurs krijgen een steeds hogere wedde om hun stem te lenen voor een game. Dat is niet altijd positief voor het spel.
Een exact loon voor een stemacteur in een videospel bestaat niet. Volgens de Screen Actors Guild, de Amerikaanse beroepsvereniging van acteurs, brengt een uurtje in de opnamestudio al snel 760 dollar (514 euro) op. Volgens Lev Chapelsky, hoofd van Blindlight – een productiehuis dat acteurs boekt om hun stem te laten horen in een spel – loopt dat bedrag snel op bij grote namen. In één geval kreeg een niet bij naam genoemde steracteur zelfs meer dan een half miljoen dollar (338.000 euro) om een uur zijn stem uit te lenen.
Die hoge weddes zijn volgens Chapelsky geen goede zaak. Acteurs die niet langer de hoofdrollen op het witte doek wegkapen, beginnen in de spelindustrie vaak een tweede carrière. In een spel is die rol echter een stuk kleiner. "Hier gaat het vooral om de gameplay", vertelt hij aan Reuters. "In verhouding is de bijdrage van de acteur dus lang niet zo belangrijk." Om die reden noemt hij het half miljoen dollar dan ook een slecht precedent voor de industrie.