De Belgische webradiodienst Radionomy.com is sinds vorige week open voor het publiek. Iedereen kan er nu luisteren naar de radiostations die door bètatesters in elkaar zijn gedraaid. Bijzonder kenmerk: Radionomy.com betaalt de royalty’s van de muziek.
Radionomy is opgericht door vier Belgische ondernemers. De site biedt de mogelijkheid om een eigen radiozender starten met zelf geselecteerde of geüploade muziek, nieuwsberichten en andere content. Muzikanten en makers van jingles kunnen hun creaties beschikbaar stellen door ze te uploaden in het archief van Radionomy.
Via de Radio Manager krijgen radiomakers toegang tot de muziekcollectie van de dienst. Ze brengen hun zender op smaak met de beschikbare of zelfgemaakte jingles. Ook kunnen ze communiceren met luisteraars of wedstrijden en enquêtes organiseren. Het is mogelijk om de radiostations te integreren in een blog of persoonlijke website.
De Radio Manager is momenteel nog in bèta. Wie de dienst wil uittesten, kan zich laten registreren op een wachtlijst. Het grote publiek kan al wel luisteren naar de tot dusver in elkaar geknutselde, veelal Franstalige radiozenders op de site. Die draaien rond een keur aan thema’s, zoals gastronomie, handicap, cultuur, auto, fictie en geschiedenis.
Uitzendrechten
Wie op legale wijze auteursrechtelijk werk wil uitzenden op een eigen webradiostation (bijvoorbeeld aangeboden via Shoutcast-zendersoftware), moet daar een vergoeding voor betalen. Maar het kost niets om een legale zender te starten via Radionomy, zo belooft het bedrijf in een vraag- en antwoordlijst. Radionomy betaalt namelijk de royaltykosten. Hierover is een overeenkomst gesloten met de Belgische auteursrechtenorganisatie Sabam.
De kosten van uitzendrechten worden gefinancierd met inkomsten uit commercials die op de zenders worden uitgezonden. Radiomakers ontvangen een deel van de reclameopbrengsten, afhankelijk van de grootte van hun publiek.