Napster opent een mp3-winkel die het aan de top van de markt voor muziekdownloads moet brengen. Napster wil daarmee een aanvulling bieden op de met DRM beschermde abonnementsdienst die het nu is.
De nieuwe winkel biedt meer dan zes miljoen muzieknummers aan zonder kopieerbeveiliging. Daarmee heeft het meteen de grootste catalogus van al zijn soortgenoten. Napster heeft licentieovereenkomsten gesloten met de vier grote platenmaatschappijen (Universal Music Group, Warner, Sony BMG, EMI) en heeft ook duizenden kleine, onafhankelijke labels over de streep getrokken.
iTunes
Het doel van de nieuwe Napster-winkel is het voorbijstreven van iTunes, de grootste online muziekverkoper ter wereld. De nieuwkomer wil dit bereiken met een gebruikservaring die dicht bij die van zijn concurrent zit, onder meer door nieuwe aankopen te laten synchroniseren met de iTunes-bibliotheek. De meeste nummers zullen 0,99 dollarcent kosten en een album gaat van de hand voor 9,95 dollar. De liedjes zijn beschikbaar in 256 kbps en voorzien van de juiste albumkunst.
Onder wolk vandaan
Napster werd eind jaren negentig bekend als grootmoeder der P2P-programma’s, maar moest na een serie slepende rechtszaken de deuren sluiten. Het werd vervolgens opgekocht door Roxio om er een abonnementsdienst met DRM-beschermde muziek van te maken. “We bewegen ons nu onder de DRM-wolk vandaan”, zegt Napster-directeur Chris Gorog tegen Reuters.
Mark Mullligan van onderzoeksbureau Jupiter Research zegt dat Napster een gevaarlijk spelletje speelt met de nieuwe winkel. Hij zegt dat het DRM-vrije aanbod zijn bestaande abonnees van zich zal vervreemden. “Door mp3 te adopteren, geven ze stilzwijgend toe dat het beste consumentenaanbod bij mp3 ligt, wat meteen betekent dat ze aangeven dat hun premiumklanten zich tevreden moeten stellen met het inferieure aanbod van DRM.”