De consument liet digitale fotolijsten bij de introductie links liggen. Maar dankzij lagere prijzen en uiteenlopende functies is de vraag naar de huiskamergadget geëxplodeerd.
Onderzoeksbureau iSuppli wreef zich tweemaal in de ogen en zag dat de vraag naar de lijsten met een roterende serie familiefoto’s in twee jaar tijd met meer dan 250 procent is gestegen. In 2008 verwacht het bureau een verkoop van 22,7 miljoen exemplaren. Daarna ziet iSuppli dit aantal tussen nu en 2011 verviervoudigen naar 78,3 miljoen stuks.
Meer functies
Producenten hebben de trend ook in de gaten en stoppen steeds meer functies in de lijsten om de consument te verleiden. Touchscreen, mp3-spelers en ingebouwde speakers en directe aansluiting op een thuisprinter zijn een kleine greep uit de mogelijkheden.
De prijzen zijn daarnaast zo sterk gedaald (een lijst kost volgens iSuppli gemiddeld minder dan 50 euro) dat ze in de komende jaren naar verwachting weer omhoog zullen gaan. Dat komt volgends de onderzoeker vooral door investeringen in betere kwaliteit van de lcd-panelen en grotere schermen.