BBC Worldwide wil een online muziekdienst openen waarin het zeldzame liveopnamen en muziekvideo’s aanbiedt. Luisteren kan gratis in ruil voor het bekijken van advertenties. Pas wanneer een gebruiker wil downloaden, moet hij betalen.
Volgens Brandrepublic, dat de mogelijke lancering op het spoor kwam, gaat BBC bij de start rond de duizend muzieknummers aanbieden, afkomstig uit ruim driehonderd beroemde radio- en televisieopnames. Er zijn plannen om alle individuele muziekprogramma’s die de Britse organisatie ooit aanbood toe te voegen, waardoor in theorie een aanbod van 50.000 nummers en 300 uur video ontstaat.
Alle aangeboden media zijn in eerste instantie gratis te streamen, waarbij de luisteraar reclameboodschappen voor de neus krijgt. Pas als een gebruiker het materiaal voor een korte periode wil huren of definitief wil downloaden, brengt BBC Worldwide hem of haar een prijs in rekening. Die begint volgens Brandrepublic bij 79 pence per nummer begint (omgerekend ongeveer 97 eurocent).
Concurrent voor iTunes
De nieuwe muziekdienst kan een directe concurrent worden van iTunes en Amazon.com. Volgens Musicweek is de publieke omroep in gesprek met de vier grootste platenmaatschappijen. EMI heeft al toegezegd zijn catalogus aan te bieden via de Beeb, zoals de Britse organisatie ook wel bekend staat.
Voor een definitieve start van de muziekdienst is eerst toestemming nodig van de BBC Trust, de eigenaar van alle BBC-onderdelen. Bij groen licht kan de muziekwinkel op zijn vroegst begin 2009 van start gaan.