Het Franse Dailymotion, nummer 2 van de videoportalen, is een grote onbekende voor Nederlandstalige webgebruikers. De dienst hoopt met een vertaalde website en ongelimiteerd uploaden voor creatieve filmmakers een vuist te maken tegen het overheersende YouTube.
De videosite is een ambitieuze achtervolger van de Google-videodienst, die volgens cijfers van Comscore in juni 38,8 miljoen actieve wereldwijde gebruikers telde. Dailymotion opende zijn deuren een maand nadat YouTube in 2005 van start ging en is in Franstalig gebied de onbetwiste leider op het gebied van online video’s. Sinds vorige maand heeft het zijn portaal geheel naar het Nederlands vertaald. Het start met de promotie daarvan “nu de mensen terug van vakantie zijn”.
"Creatief platform"
Antoinet van Dalen, woordvoerder voor Dailymotion, erkent dat de overeenkomsten met YouTube groot zijn, gezien de gelijktijdige start van de twee sites. “We vinden YouTube echter meer een grote database, terwijl wij onszelf meer als creatief platform zien”, zegt ze.
De Franse site wil dit bewijzen met het onderscheid van Motionmakers, artiesten, filmmakers en andere creatievelingen die Dailymotion in het zonnetje zet met prominente plaatsing, onbeperkte opslagruimte en ongelimiteerde duur van geüploade clips.
Van Dalen hoopt daarnaast om kijkers te trekken met het aanbod van beeld van een hogere resolutie en HD-clips, een mogelijkheid waarover de grotere concurrent nog altijd niet beschikt.