Een grote groep tech- en mediatyconen, waaronder Microsoft, Time Warner, Paramount en Intel, denkt serieus over een beveiligde digitale-mediastandaard volgens het principe "koop eenmaal, speel overal". Disney en Apple zijn mogelijke spelbrekers. Ze zijn niet op komen dagen bij de prille besprekingen.
Het Digital Entertainment Content Ecosystem (DECE) moet het mogelijk maken om digitale mediaproducten geschikt te maken voor elk draagbare speler. De kersverse coalitie wil dit mogelijk maken, meldt de Wall Street Journal, met de creatie van online “kluizen” waar consumenten toegang hebben tot hun mediabibliotheek. Ze mogen een onbeperkt aantal kopieën maken van hun aankopen, zolang ze die transporteren naar apparaten die op hun naam staan geregistreerd. Daarnaast kunnen ze dvd’s branden van hun films.
Deelname Apple belangrijk
Van alle zes grote Hollywood-studio’s is Disney de enige die voorlopig niets in het plan ziet. Een groot aantal techbedrijven neemt deel aan het plan, waarbij ook Apple een opvallende afwezige is. Vanwege de grote populariteit van de iPod is de medewerking van het bedrijf van groot belang voor het welslagen van DECE. De nieuwe mediastandaard is echter direct in tegenspraak met zijn gesloten iTunes-model.
“We zien graag dat Apple zich bij ons aansluit”, zegt DECE-voorzitter Mitch Singer tegen Variety. “Dat zou in ons voordeel zijn. Maar zij kijken niet naar dezelfde consumenten als wij”, aldus de woordvoerder, die normaal technologisch hoofd is bij het deelnemende Sony.
De coalitie wil de online verspreiding van media een flinke zet in de rug geven met het nieuwe initiatief. De deelnemers weigeren bekend te maken wanneer de eerste producten beschikbaar komen en willen pas op de volgende editie van de Consumer Electronics Show (CES), die begin 2009 in Las Vegas plaatsvindt, meer details en een logo onthullen.