Redactie

The Mosquito Coast

De Australische regisseur Peter Weir is een natuurmens. Van de weidse slagvelden uit zijn doorbraakfilm Gallipoli via het knusse New England uit Dead Poets Society tot de sneeuwvlaktes en woestijnen uit zijn recentere The Way Back: ergens merk je dat er een gemankeerde National Geographic-filmer in deze mens zit.

In de jaren '80 exploreerde hij ook een paar keer de grens tussen cultuur en natuur: eerst met het zich in een Amishnederzetting afspelende Witness, later met deze The Mosquito Coast, waarin Harrison Ford gestalte geeft aan een Amerikaanse family man die merkt dat de Amerikaanse samenleving aan het scheuren is bij de naad (in 1986 al!), en met zijn gezin naar Centraal-Amerika trekt om daar een nieuwe samenleving op te zetten.

Dat zoiets niet van een leien dakje gaat, kun je wel raden: stormen en rampspoed zijn hun deel, en ook de tegenstand van de pater familias' gezinsleden wordt groter en groter. Meer dan over de sarrende natuurelementen gaat The Mosquito Coast namelijk over de utopie van de moderne mens die terug dichter bij de natuur wil staan.

Vrijdag 24 augustus op Eén om 0u10

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.