Nintendo is de derde meest genoemde merknaam bij Belgische kinderen tussen drie en twaalf. Dat blijkt uit een studie van InSites Consulting, dat 250 sinterklaasbrieven bekeek. De spelconsolemaker moet bekende namen als Playmobil en Barbie voorrang geven, maar verslaat wel PlayStation en zelfs gevestigde waarden als Lego en Disney.
Iets meer dan de helft van de Belgische kinderen vroeg expliciet naar merken in hun brief. Nintendo dook op in acht procent van de gevallen. PlayStation deed het net iets minder met zes procent. Hoewel beide merknamen niet bovenaan staan, is het opmerkelijk dat ze een klassieke speelgoedleverancier als Lego (vijf procent) achter zich laten.
“Vorig jaar was de DS al bijzonder in trek, dit jaar heeft Nintendo de Wii als duwtje in de rug”, verklaart jongerenexpert Joeri Van den Bergh. Hetzelfde geldt voor PlayStation, dat met de PS3 ook de aandacht van de kinderen vraagt. Hoeveel en welke consoles uiteindelijk door de sint werden afgeleverd, is niet bekend.